17 april 2023 | Posted in:SEO
Productrotaties of ook wel 360 graden productfoto’s genoemd, worden steeds meer ingezet op websites. Wellicht bent u ze zelf wel eens tegengekomen op verschillende websites. Een aantal gerenomeerde webwinkels maken er al gebruik van en hun aantal is groeiende. Of het ook iets is voor uw website is, is afhankelijk van uw producten en uiteraard uw budget.
Er zijn een aantal belangrijke voordelen om het integreren van 360 graden productfoto’s op uw website te overwegen.
- Meer verkopen
Uit ervaringen van webwinkeleigenaren en onderzoek blijkt dat het toepassen van 360 graden productfotografie een positief effect kan hebben op de conversie van webwinkels. Dit effect wordt veroorzaakt doordat er een betere presentatie van de producten is waardoor de consument een betere keuze kan maken en genegen is om te kopen bij de webwinkel die de producten het beste toont. - Minder retouren
Doordat een consument het product rondom kan bekijken is de kans op teleurstellingen kleiner. Dit zorgt er voor dat een product bij ontvangst eerder aan de verwachting voldoet en dus minder snel wordt geretourneerd. - Wauw Factor
Deze term hebben wij geïntroduceerd om aan te geven dat een 360 graden productfoto iets extra’s toevoegt aan uw website. U zet uw product als het ware in het zonnetje! Uw websitebezoekers zullen blij verrast zijn als ze zien dat er zorg en aandacht besteed is aan uw presentatie. - Kostenbesparing
Dit klinkt gek, geld besparen door gebruik te maken van een productrotatie? Het maken van een productrotatie is toch duurder dan het maken van een productfoto? Met één productfoto ben je vaak niet in staat het product goed te presenteren. Veelal zijn dan eigenlijk ook nog 1 of meerdere detailfoto’s noodzakelijk om de klant een goede indruk van het product te geven. Met een rotatie met zoomfunctionaliteit ben je in 1 keer klaar en is dit vaak goedkoper dan een serie productfoto’s. - Meer informatie
Door de klant de mogelijkheid te geven het product rondom te bekijken krijgt de klant meer informatie over de kenmerken en de dimensies van het product. De klant kan alle facetten bekijken en kan dus zo een goede aankoopbeslissing nemen. Klanten kunnen in een fysieke winkel het product vasthouden en bekijken. In de digitale wereld komt een 360 graden productfoto het dichtst in de buurt van deze ervaring. - Interactief
Met het toepassen van productrotaties voegt u een interactief element toe aan uw website. Als u het op de juiste manier integreert, nodigt u uw bezoekers uit hiermee te ‘spelen’. Dit verlengt de bezoekersduur waardoor ook andere aspecten van uw website wellicht onder de aandacht vallen. Daarnaast vinden mensen het prettig als ze zelf ergens invloed op kunnen uitoefenen en dat kan prima met een 360 graden productfoto. - Voorsprong op concurrenten
Als u gebruik maakt van 360 graden presentaties op uw website dan hebt u een grote kans dat uw concurrenten dit nog niet hebben toegepast. Dit kan snel veranderen uiteraard, zeker nu de belangstelling voor deze vorm van fotografie steeds meer toeneemt. Door nu te starten bouwt u een voorsprong op, waardoor uw websitebezoekers eerder genegen zijn hun aankopen bij u u te doen of juist voor uw producten te kiezen.
Als bovenstaande voordelen u zo enthousiast maken dat u het liefst meteen van start gaat dan is het wellicht goed om eerst dit artikel te lezen. Sommige producten lenen zich beter voor 360 graden productfoto’s dan andere en succesvol ondernemen op internet is natuurlijk meer dan alleen het toepassen van 360 graden productfotografie. Maar als u de zaken professioneel aanpakt en een goede productpresentatie voor uw strategie belangrijk is dan kan een 360 graden productrotatie u een flinke voorsprong op uw concurrenten geven!
Voorbeeld van een productrotatie:
Leave a Reply
*
Be the first to comment.