De 7 voordelen van productrotaties

17 april 2012 | Posted in SEO | By

Productrotaties of ook wel 360 graden productfoto’s genoemd, worden steeds meer ingezet op websites. Wellicht bent u ze zelf wel eens tegengekomen op verschillende websites. Een aantal gerenomeerde webwinkels maken er al gebruik van en hun aantal is groeiende. Of het ook iets is voor uw website is, is afhankelijk van uw producten en uiteraard uw budget.

Er zijn een aantal belangrijke voordelen om het integreren van 360 graden productfoto’s op uw website te overwegen.

  1. Meer verkopen
    Uit ervaringen van webwinkeleigenaren en onderzoek blijkt dat het toepassen van 360 graden productfotografie een positief effect kan hebben op de conversie van webwinkels. Dit effect wordt veroorzaakt doordat er een betere presentatie van de producten is waardoor de consument een betere keuze kan maken en genegen is om te kopen bij de webwinkel die de producten het beste toont.
  2. Minder retouren
    Doordat een consument het product rondom kan bekijken is de kans op teleurstellingen kleiner. Dit zorgt er voor dat een product bij ontvangst eerder aan de verwachting voldoet en dus minder snel wordt geretourneerd.
  3. Wauw Factor
    Deze term hebben wij geïntroduceerd om aan te geven dat een 360 graden productfoto iets extra’s toevoegt aan uw website. U zet uw product als het ware in het zonnetje! Uw websitebezoekers zullen blij verrast zijn als ze zien dat er zorg en aandacht besteed is aan uw presentatie.
  4. Kostenbesparing
    Dit klinkt gek, geld besparen door gebruik te maken van een productrotatie? Het maken van een productrotatie is toch duurder dan het maken van een productfoto? Met één productfoto ben je vaak niet in staat het product goed te presenteren. Veelal zijn dan eigenlijk ook nog 1 of meerdere detailfoto’s noodzakelijk om de klant een goede indruk van het product te geven. Met een rotatie met zoomfunctionaliteit ben je in 1 keer klaar en is dit vaak goedkoper dan een serie productfoto’s.
  5. Meer informatie
    Door de klant de mogelijkheid te geven het product rondom te bekijken krijgt de klant meer informatie over de kenmerken en de dimensies van het product. De klant kan alle facetten bekijken en kan dus zo een goede aankoopbeslissing nemen. Klanten kunnen in een fysieke winkel het product vasthouden en bekijken. In de digitale wereld komt een 360 graden productfoto het dichtst in de buurt van deze ervaring.
  6. Interactief
    Met het toepassen van productrotaties voegt u een interactief element toe aan uw website. Als u het op de juiste manier integreert, nodigt u uw bezoekers uit hiermee te ‘spelen’. Dit verlengt de bezoekersduur waardoor ook andere aspecten van uw website wellicht onder de aandacht vallen. Daarnaast vinden mensen het prettig als ze zelf ergens invloed op kunnen uitoefenen en dat kan prima met een 360 graden productfoto.
  7. Voorsprong op concurrenten
    Als u gebruik maakt van 360 graden presentaties op uw website dan hebt u een grote kans dat uw concurrenten dit nog niet hebben toegepast. Dit kan snel veranderen uiteraard, zeker nu de belangstelling voor deze vorm van fotografie steeds meer toeneemt. Door nu te starten bouwt u een voorsprong op, waardoor uw websitebezoekers eerder genegen zijn hun aankopen bij u u te doen of juist voor uw producten te kiezen.

Als bovenstaande voordelen u zo enthousiast maken dat u het liefst meteen van start gaat dan is het wellicht goed om eerst dit artikel te lezen. Sommige producten lenen zich beter voor 360 graden productfoto’s dan andere en  succesvol ondernemen op internet is natuurlijk meer dan alleen het toepassen van 360 graden productfotografie. Maar als u de zaken professioneel aanpakt en een goede productpresentatie voor uw strategie belangrijk is dan kan een 360 graden productrotatie u een flinke voorsprong op uw concurrenten geven!

Voorbeeld van een productrotatie:

Get Adobe Flash player

Lees meer...

Tip #14; Het juiste brandpunt

16 april 2012 | Posted in Tips | By

Voor het fotograferen van producten kun je kiezen uit meerdere brandpunten. Afhankelijk van de grootte van het product en de studioruimte kan dit variëren van ongeveer 30 mm tot 2oo mm. Uit onze ervaring blijkt dat een brandpuntsafstand tussen 50 en 100 mm de beste resultaten geeft bij rotaties. Kleinere brandpunten geven teveel vertekening waardoor rotaties al snel onnatuurlijk ogen.

Lees meer...

Tip #13; gebruik vinyl

19 maart 2012 | Posted in Tips | By

Als ondergrond op de draaitafel kun je natuurlijk wit papier gebruiken, maar dit wordt snel vies en is daarna niet meer te reinigen. Dat betekent dat je weer een nieuwe cirkel moet snijden of knippen en dat kost meer tijd dan je lief is. Vinyl is wat dikker en verkrijgbaar in helder wit. Dit is prima schoon te maken en gaat veel langer mee. Bijkomend voordeel is dat het iets stroever is dan papier dus je producten blijven ook nog eens mooi staan. Één nadeel: het is wel fors duurder.

Lees meer...

Tip #12; Gebruik de mirror lockup mode

12 maart 2012 | Posted in Tips | By

Scherpe foto’s maken is belangrijk bij productfotografie en dus ook bij het maken van 360 graden productfoto’s. Om bewegingsonscherpte te voorkomen maak je natuurlijk gebruik van een statief, maar er is nog een tip die je kunt proberen als je nog scherpere afbeeldingen wilt bij een wat langere sluitertijd. Bij een spiegelreflexcamera klapt de spiegel omhoog en gaat daarna de sluiter open en dicht als je op de ontspanknop drukt. Hierdoor kunnen er nog kleine trillingen aanwezig zijn als de foto genomen wordt.

Om dit te voorkomen kun je gebruik maken van de Mirror Lockup Mode van de camera. Hierbij wordt de spiegel omhoog geklapt als de de ontspanknop indrukt. Druk je de ontspanknop dan voor de tweede keer in dan gaat de sluiter open en dicht en klapt de spiegel weer terug.

In de handleiding van je camera vind je hoe je dit instelt.

Lees meer...

Tip #11; Keep it clean

16 januari 2012 | Posted in Tips | By

Het lijkt een open deur intrappen, maar hoe vaak je niet ziet dat het niet zorgvuldig of domweg niet wordt gedaan. Het schoonmaken van de producten is de helft van het werk. Je moet er niet aan denken dat al je zorgvuldig gemaakte foto’s moet nabewerken omdat je de pluisjes bent vergeten weg te blazen. Controleer dus voordat je start met de fotografie of je product schoon is en vrij van beschadigingen!

Lees meer...

Tip #10; Voorkom schaduwen

11 januari 2012 | Posted in Tips | By

Niet dat schaduwen altijd lelijk zijn, maar in het algemeen is het verstandig bij rotaties zoveel mogelijk schaduwen te voorkomen. Dit om afleiding van het product te voorkomen tijdens het roteren. Een schaduw die steeds van vorm verandert als een product roteert, kan een onrustig beeld geven.

Dit is meestal vrij eenvoudig te voorkomen door meer lichtbronnen te gebruiken. Soms is het handiger om 4 of 6 zwakkere lichtbronnen te gebruiken dan 1 of 2 zwaardere lichtbronnen. Met reflectieschermen is het mogelijk licht terugkaatsen op donkere delen of schaduwen. Daarnaast geven softboxen een mooie diffuse lichtval en zachtere schaduwen. 

Let tijdens het (proef)roteren goed op de schaduwen en pas de verlichting eventueel aan.

 

Lees meer...

Wat 360 graden rotaties kunnen betekenen voor uw website

2 januari 2012 | Posted in Nieuws, SEO | By

Het ziet er natuurlijk fantastisch uit, zo’n 360 graden productrotatie van uw product op uw website. Maar wat levert het nu op? Helaas is er nog weinig fundamenteel onderzoek gedaan naar de opbrengsten. De onderzoeken die gedaan zijn (lees ook deze blogpost) wijzen er op dat er een duidelijke conversieverhoging realiseerbaar is met een 360 graden productrotatie.

Er zijn een aantal argumenten die dit ondersteunen:

  • Een rotatie van een product geeft de mogelijkheid een product van alle kanten te bekijken en de klant krijgt zo een goede indruk van de dimensies en verhoudingen van het product.
  • Met een animatie tijdens de rotatie kan ook de werking van bepaalde onderdelen worden verduidelijkt.
  • Doordat voor de aankoop meer bekend is van het product, is de kans op retouren kleiner
  • Het interactieve element (het kunnen besturen met de muis van de rotatie) zorgt voor een grotere beleving en een aantrekkelijkere website
  • Door het inzetten van meerdere media elementen (foto’s, rotaties, films) krijgt de bezoeker de indruk dat er zorg en aandacht is besteed aan de website. Dit heeft een verhoogd effect op het consumenten vertrouwen.
Maar met bovenstaande argumenten is nog niet aangetoond dat het gebruiken van 360 graden productrotaties zinvol zal zijn voor uw website of webwinkel. De gerealiseerde conversieverhoging zal hiervoor tegen de kosten van het maken van de rotaties moeten opwegen. Uiteraard hangt dit samen met de de marges die u kunt realiseren op uw producten. Producten met een hoge marge verdienen zich sneller terug dan producten met een lagere marge. Daarnaast spelen nog meer zaken een rol, zoals:
 
  • Aard van het product; producten die complex van vorm zijn lenen zich wellicht sneller voor een rotatie dan een simpel product. Zo is een tennisbal rond en een rotatie zal weinig extra informatie tonen. Een bladzuiger is bijvoorbeeld complexer van vorm en met een 360 graden rotatie krijgt een bezoeker een goede indruk van de vorm en functie van het product.
  • Onbekende producten presenteren; nieuwe en relatief onbekende producten kunnen met een productrotatie goed worden getoond aan uw bezoekers en belangstellenden. Nieuwe functies en vormen komen zo goed voor het voetlicht. De nieuwste smartphone leent zich bijvoorbeeld eerder voor een rotatie dan een model wat al enkele maanden oud is en goed bekend is bij het publiek.
  • Type product; bij kleding speelt pasvorm een bijna net zo belangrijke rol als functie. Hiervoor is het juist belangrijker om een goed beeld te krijgen van het product. Ook is de kans op retouren ook nadrukkelijker aanwezig dan bij gebruiksartikelen. Een productrotatie levert hier een positieve bijdrage aan.
  • Werking; tijdens een rotatie van een product kan een animatie worden getoond die de werking van het product of een onderdeel daarvan kan tonen. Dit kan een extra argument zijn om hier gebruik van te maken om zo de bezoeker nog meer informatie te tonen over het product.
  • Marketingoverweging; los van de gerealiseerde conversieverhoging kan het tonen van productrotaties ook onderdeel zijn van uw marketingoverwegingen. Voor hoogwaardige producten of websites kan het wellicht een standaard onderdeel van de presentatie zijn om zodoende een uitstraling te verkrijgen die gewenst is.
  • Bezoekersperceptie; in sommige branches kan het al zo zijn dat de bezoeker een rotatie verwacht bij het product. In de schoenenbranche is het al geen uitzondering meer dat grote spelers op de markt standaard rotaties tonen van hun producten (zie bijvoorbeeld Schuurman Schoenen) en ook de kledingbranche maakt steeds meer gebruik van productrotaties. Als de concurrent dit niet heeft kan dat een tegenvaller zijn.
  • Marge vs aantallen; als het nog niet zinvol is om van alle producten rotaties te tonen, omdat de gerealiseerde omzettoename (nog) niet de kosten dekt, dan kan het ook een overweging zijn om een rotatie niet van elk product te tonen, maar bijvoorbeeld zoals Boeties.nl het heeft opgelost. Zij tonen op de merkpagina een rotatie van één van de schoenen.
  • Times are changing; we zien een duidelijke toename aan informatiebehoefte bij de consument. Waar voorheen één foto voldoende was, zijn tegenwoordig 4 tot 8 foto’s eerder regel dan uitzondering. Meerdere grote spelers op de markt tonen productvideo’s op hun productpagina’s en ook 360 graden productfotografie mag zich verheugen in toenemende belangstelling. Wat nu nog niet mainstream is, kan over enkele maanden of jaren er al heel anders uitzien. 
Dan is er nog een laatste item wat meespeelt; de player. De player is het stukje software dat op uw site er voor zorgt dat de rotatie wordt getoond. Voorheen was dit veelal op basis van flash. Een techniek die ook nu nog regelmatig wordt gebruikt, maar helaas niet wordt getoond op een iPad of iPhone. Om er voor te zorgen dat een 3D productrotatie op alle platformen en browsers zichtbaar is wordt steeds vaker uitgeweken naar HTML5 technieken. De functies, laadsnelheid en beleving van de players zijn ook van invloed op de beleving die uw bezoeker ervaart.
 
Of een 360 graden productrotatie voor u als webwinkelier, internetmarketeer of producent voldoende bijdraagt aan uw succes is in ieder geval een overweging waard. Met de punten uit dit artikel kunt u een weloverwogen beslissing nemen. 
 
2-1-2012, Arie Bruinsma

 

Lees meer...

Tip #9, hoe krijg ik een witte achtergrond

2 januari 2012 | Posted in Tips | By

Omdat een rotatie meestal bestaat uit 36 of meer foto’s is het belangrijk er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk nabewerking vereist is. Verlicht de (witte) achtergrond dan ook altijd 1 tot 2 stops meer dan het product. Hierdoor word de achtergrond wat lichter en is het later eenvoudiger om in een batchverwerking er voor te zorgen dat de achtergrond netjes wit wordt.

Lees meer...

Tip #8, maak gebruik van tethered shooting

8 december 2011 | Posted in Tips | By

Tethered shooting betekent dat je de camera aansluit op je pc en de beelden rechtstreeks van de camera op je pc plaatst. Meestal kun je de camera ook instellen vanaf je pc en sommige software ondersteunt ook live-view. Er zijn meerdere software pakketten te verkrijgen. Nikon en Canon leveren eigen software, waarvan Canon de software gratis levert. Met behulp van tethered shooting wordt het veel eenvoudiger om je product goed te positioneren op de draaitafel, helemaal met live-view. Daarnaast gaat de workflow veel sneller omdat de beelden direct op de juiste plaats op je pc terecht komen.  

Lees meer...

Tip #7, Maak gebruik van een lichtmeter

7 december 2011 | Posted in Tips | By

Bij het maken van een 360 graden productrotatie is de belichting erg belangrijk. Omdat je op de M-stand fotografeert is het gebruiken van een lichtmeter aan te bevelen. Een lichtmeter meet het licht op het product en vertelt je precies welke instellingen de juiste belichtingsresultaten geven. 

Positioneer je product, stel de lampen af en meet! Meten is weten en scheelt veel werk doordat je niet proefondervindelijk de juiste belichting hoeft uit te vogelen. 

Lichtmeters vind je bijvoorbeeld hier: http://www.cameranu.nl/page/zoeken/?pattern=lichtmeter#. Sekonic is een uitstekend merk. 

Lees meer...

Pagina 3 van 512345