2 januari 2012 | Posted in:Nieuws, SEO

Het ziet er natuurlijk fantastisch uit, zo’n 360 graden productrotatie van uw product op uw website. Maar wat levert het nu op? Helaas is er nog weinig fundamenteel onderzoek gedaan naar de opbrengsten. De onderzoeken die gedaan zijn (lees ook deze blogpost) wijzen er op dat er een duidelijke conversieverhoging realiseerbaar is met een 360 graden productrotatie.

Er zijn een aantal argumenten die dit ondersteunen:

  • Een rotatie van een product geeft de mogelijkheid een product van alle kanten te bekijken en de klant krijgt zo een goede indruk van de dimensies en verhoudingen van het product.
  • Met een animatie tijdens de rotatie kan ook de werking van bepaalde onderdelen worden verduidelijkt.
  • Doordat voor de aankoop meer bekend is van het product, is de kans op retouren kleiner
  • Het interactieve element (het kunnen besturen met de muis van de rotatie) zorgt voor een grotere beleving en een aantrekkelijkere website
  • Door het inzetten van meerdere media elementen (foto’s, rotaties, films) krijgt de bezoeker de indruk dat er zorg en aandacht is besteed aan de website. Dit heeft een verhoogd effect op het consumenten vertrouwen.
Maar met bovenstaande argumenten is nog niet aangetoond dat het gebruiken van 360 graden productrotaties zinvol zal zijn voor uw website of webwinkel. De gerealiseerde conversieverhoging zal hiervoor tegen de kosten van het maken van de rotaties moeten opwegen. Uiteraard hangt dit samen met de de marges die u kunt realiseren op uw producten. Producten met een hoge marge verdienen zich sneller terug dan producten met een lagere marge. Daarnaast spelen nog meer zaken een rol, zoals:
 
  • Aard van het product; producten die complex van vorm zijn lenen zich wellicht sneller voor een rotatie dan een simpel product. Zo is een tennisbal rond en een rotatie zal weinig extra informatie tonen. Een bladzuiger is bijvoorbeeld complexer van vorm en met een 360 graden rotatie krijgt een bezoeker een goede indruk van de vorm en functie van het product.
  • Onbekende producten presenteren; nieuwe en relatief onbekende producten kunnen met een productrotatie goed worden getoond aan uw bezoekers en belangstellenden. Nieuwe functies en vormen komen zo goed voor het voetlicht. De nieuwste smartphone leent zich bijvoorbeeld eerder voor een rotatie dan een model wat al enkele maanden oud is en goed bekend is bij het publiek.
  • Type product; bij kleding speelt pasvorm een bijna net zo belangrijke rol als functie. Hiervoor is het juist belangrijker om een goed beeld te krijgen van het product. Ook is de kans op retouren ook nadrukkelijker aanwezig dan bij gebruiksartikelen. Een productrotatie levert hier een positieve bijdrage aan.
  • Werking; tijdens een rotatie van een product kan een animatie worden getoond die de werking van het product of een onderdeel daarvan kan tonen. Dit kan een extra argument zijn om hier gebruik van te maken om zo de bezoeker nog meer informatie te tonen over het product.
  • Marketingoverweging; los van de gerealiseerde conversieverhoging kan het tonen van productrotaties ook onderdeel zijn van uw marketingoverwegingen. Voor hoogwaardige producten of websites kan het wellicht een standaard onderdeel van de presentatie zijn om zodoende een uitstraling te verkrijgen die gewenst is.
  • Bezoekersperceptie; in sommige branches kan het al zo zijn dat de bezoeker een rotatie verwacht bij het product. In de schoenenbranche is het al geen uitzondering meer dat grote spelers op de markt standaard rotaties tonen van hun producten (zie bijvoorbeeld Schuurman Schoenen) en ook de kledingbranche maakt steeds meer gebruik van productrotaties. Als de concurrent dit niet heeft kan dat een tegenvaller zijn.
  • Marge vs aantallen; als het nog niet zinvol is om van alle producten rotaties te tonen, omdat de gerealiseerde omzettoename (nog) niet de kosten dekt, dan kan het ook een overweging zijn om een rotatie niet van elk product te tonen, maar bijvoorbeeld zoals Boeties.nl het heeft opgelost. Zij tonen op de merkpagina een rotatie van één van de schoenen.
  • Times are changing; we zien een duidelijke toename aan informatiebehoefte bij de consument. Waar voorheen één foto voldoende was, zijn tegenwoordig 4 tot 8 foto’s eerder regel dan uitzondering. Meerdere grote spelers op de markt tonen productvideo’s op hun productpagina’s en ook 360 graden productfotografie mag zich verheugen in toenemende belangstelling. Wat nu nog niet mainstream is, kan over enkele maanden of jaren er al heel anders uitzien. 
Dan is er nog een laatste item wat meespeelt; de player. De player is het stukje software dat op uw site er voor zorgt dat de rotatie wordt getoond. Voorheen was dit veelal op basis van flash. Een techniek die ook nu nog regelmatig wordt gebruikt, maar helaas niet wordt getoond op een iPad of iPhone. Om er voor te zorgen dat een 3D productrotatie op alle platformen en browsers zichtbaar is wordt steeds vaker uitgeweken naar HTML5 technieken. De functies, laadsnelheid en beleving van de players zijn ook van invloed op de beleving die uw bezoeker ervaart.
 
Of een 360 graden productrotatie voor u als webwinkelier, internetmarketeer of producent voldoende bijdraagt aan uw succes is in ieder geval een overweging waard. Met de punten uit dit artikel kunt u een weloverwogen beslissing nemen. 
 
2-1-2012, Arie Bruinsma

 

Be the first to comment.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*